NNR på tallriken

Nu är jag "ledig" en vecka framåt. Vi har inga lektioner men jag måste plugga till tentan nästa fredag. Igår fick jag dessutom reda på att vi har en inlämningsuppgift till på måndag som jag (och halva klassen) helt hade glömt bort. Som tur är behöver jag bara skriva en sida så det hinner jag förhoppningsvis göra klar idag.

Det var riktigt kul och intressant igår i skolan. Först gjorde vi uppgiften NNR på tallriken. Min och Linas uppgift var att tillaga en hamburgare + tillbehör för en ganska oaktiv tjej. Tanken var att det var till en tjej som brukade handla på McDonalds men ville göra en hamburgare hemma istället för att spara pengar. Vi fick också i uppgift att jämföra näringsinnehållet mellan de två hamburgarna + tillbehören. Det skillde sig ganska rejält både när det gällde kcal och näringsinnehåll.

De andra grupperna hade andra måltider att laga till olika fiktiva personer. Vi tillagade alla måltider för att vi skulle få en känsla av hur stora portioner olika människor behöver äta. Det var intressant att se hur mycket man faktiskt behöver få i sig för att må bra.

Här är lite bilder på maten vi lagade





På eftermiddagen hade vi seminarium. Vi skulle mest disskutera i grupper så vi satt ute i solen. Man får verkligen passa på att sitta ute när det är fint väder här för idag är det mulet och grått igen.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0