Norrköping imorgon!

Japp, imorgon åker jag äntligen hem igen! Jag har inte varit hemma sen i början på januari så det börjar verkligen bli dags nu. Jag har tröttnat lite på Umeå på sistonde så jag behöver en liten paus. Inget allvarligt såklart, jag börjar bara bli lite rastlös. Jag ska vara i Norrköping torsdag och fredag. På lördag åker vi till mormor och morfar och på söndag åker vi till Spanien. Det ska bli så härligt!

Förresten så är det väldigt fint väder här i Umeå nu. Snön har börjat smälta och igår när jag stod ute och stretchade efter en löptur så såg jag till och med blommor. Jag blev tvungen att gå in och hämta kameran.

Men mest av allt ser det ut såhär:

Halv 8 hos mig

Precis som i programmet ska jag, Linnea, Andreas och Alexander ansvara för varsin middag. Igår startade vi alltså hemma hos mig. Vi har bestämt en budget på 500 kroner inklusive all mat och dryck. Jag lagade trerätters och hade ett vin till varje rätt. Till förrätt bjöd jag på bruschetta på rostat levainbröd med buffelmozarella och tomater.

Till huvudrätt blev det lax med fetaosttäcke, färsk tagliatelle och basilikasås. Här klantade jag tyvärr till det lite så pastan blev klar tidigare än laxen (och hann bli lite kall) men det blev gott ändå.

Till efterrätt gjorde jag Tiramisu. Tyvärr har jag ingen bild för då var det earth hour så vi hade det nersläckt och min kamera är ju inte den bästa. Allt som allt blev kvällen lyckad. Jag sprang mest runt och fixade så jag hann inte direkt sitta ner och njuta så mycket men det var kul ändå! Det är nog första gången jag faktiskt gjort en trerättersmiddag. Nu ser jag verkligen fram emot att vara gäst hos de andra och se vad de kommer på för spännande menyer!

Frukost

Jag vaknade halv 9 idag och det är strålande väder. Jag har egentligen bokat in mig på GRIT strength men vet inte om jag borde gå för jag har träningsvärk i både mage, axlar och armar så jag funderar på att dra ut och springa i solen istället.

Till frukost blev det fil, kvarg, hallon, apelsin och hemmagjord musli. Till det gjorde jag espresso som jag snart ska smaka på. Det är första gången jag gjort det själv sen jag flyttade hemifrån! Ljudet när kaffet sipprar upp påminner mig därför alltid om Norrköping och lördagsmorgnarna med mamma och pappa. Anledningen till varför jag gjorde espresso (jag som inte brukar dricka så mycket kaffe) är för att jag ska bjuda på Tiramisu ikväll. Jag, Linnea, Alexander och Andreas ska nämligen börja med halv 8 hos mig och jag är den första att bjuda på middag!

Lunarglide 4

Nu har jag invigt mina nya löparskor ute. Det kändes bra! Jag tog en lite kortare runda på cirka 5 kilometer för att ge fötterna en chans att vänja sig vid de nya skorna. Det var inte riktigt lika strålande väder som jag brukar springa i men det var fint ändå. Dessutom lyser skorna upp ganska ordentligt. Limegrönt har fått ett nytt ansikte.

Samma runda fast en annan dag

Fältstudier

Sista veckan i maj/början av juni ska vi ha fältstudier. Igår ringde jag och fick en plats på Vrinnevisjukhuset så jag kommer hem redan den 29e maj! Det ska bli så kul att få se hur en dietist faktiskt jobbar. Men före det väntar två tentor i fysiologi som jag måste spika. Nu ska jag läsa lite i vår nya "lilla" kursbok och sen ska jag ner på stan för att se min gamla klasskompis sjunga och spela!

USA i sommar!

Nu har jag och Maja bokat resa till USA! Vi satt i över en och en halvtimme och försökte fixa ihop en bra resa. Internet krånglade så tillslut fick vi koppla i internetsladden och ligga på golvet och boka. Vi lyckades i alla fall få ihop en bra, någorlunda billig resa. Vår plan är att flyga till New York, byta flyg på direkten och åka till San Francisco. Bila eller åka buss därifrån till Las Vegas, San Diego och Mexico. Sen ska vi flyga tillbaks till New York, stanna och shoppa en helg och sen åka hem till Sverige igen. Vi ska vara borta i hela fem veckor!

Det känns helt galet men otroligt kul! Vi har knappt gjort någon research men Maja har varit i USA flera gånger och är amerikansk medborgare så jag tror det här kommer bli riktigt bra! Å vad jag längtar!

Söndagsbrunch på Rex

Igår hade vi tentafest hos mig. Vi satt och pratade och drack vin. Sen drog vi lägligt nog till Lokal som bara ligger några minuter bort. Det var riktigt skönt på slutet när jag började få ont i fötterna efter allt dansande och bara kunde ta en snabb promenad hem.

Idag har vi varit på söndagsbrunch på Rex. Dom hade massa god mat så vi satt där i ett par timmar och åt. Snacka om att vi var mätta när vi väl gick därifrån. Det har dessutom varit riktigt fint väder idag så min lördag har varit jävligt perfekt, och bättre ska den bli...

Tenta

Idag skrev vi tenta. Den var uppdelad i två delar. Den första delen handlade om kost vid fysisk prestation och den tror jag gick bra men den andra delen handlade om hälsokommunikation och det gick lite sådär. Den var väldigt kopplad till boken (som jag inte läst så mycket ur) och därför ganska svår. Men om jag får omtenta på det så spelar det inte så stor roll för det var en väldigt liten del av hela tentan.

Efteråt satt jag och Maja i solen och sen gick jag på stan med Linnea. Jag provade ut Nike Lunarglide som jag nu har beställt från sportamore! Jag längtar tills de kommer så jag kan börja springa ute i bra, lätta skor!

GRIT Plyo

Idag har jag pluggat och pluggat. Efter lunch mötte jag tjejerna för att plugga tillsammans. Det går så mycket bättre då. Efteråt drog jag och Matilda på GRIT Plyo! Ännu ett nytt pass men det här tränade mer spänst. Det var mycket hopp, lite armhävningar och lite mage. Precis som med GRIT Strength rann svetten i slutet. Jag kan dock inte bestämma mig för vilket av passen jag gillar bäst. Jag får helt enkelt fortsätta med båda två.

Trots det jobbiga passet så tog jag en banan och körde Pilates cirkel efter. Nu känner jag mig död i både hjärnan och kroppen men det är skönt. Jag ska bara plugga lite till och sen är det sovdags.

Redo för tentaplugg!

Åtta sanningar!

Jag har blivit utmanad av Fani att skriva åtta sanningar om mig själv. Här kommer dom!

1. Jag (och resten av min familj) är typ de enda som fortfarande använder kontantkort till mobilen. Jag gillar helt enkelt inte att binda mig till saker så jag fortsätter att ladda på mitt kort med jämna mellanrum.
  2. Jag är ganska oteknisk eller snarare ointresserad av att lära mig viss ny teknik. Jag har till exempel en smartphone men använder den typ bara till att ringa, smsa och kolla facebook eller instagram ibland. Jag har inte ens musik på den!
  3. Jag älskar att vara spontan och åka på äventyr! Tyvärr blir det inte av så ofta men det är sällan jag säger nej till nya erfarenheter.
  4. Om jag är på samma ställe för lång tid blir jag rastlös och känner ett behov av att resa iväg. Inte mig emot eftersom jag älskar att resa!
  5. Trots att jag gillar att vara spontan är jag väldigt planerande när det kommer till mat. Jag tänker nästan alltid ut vad jag ska laga och äta de närmaste dagarna. Både till frukost, lunch och middag.
  6. Femman beror förmodligen också på att jag hatar att slänga mat. Jag ser verkligen till att äta upp allt jag kan innan det blir helt oätligt. Samma sak gäller på restauranger. Ibland slutar det med att jag börjar äta från kompisars tallrikar.
  7. Jag har en chill attityd till det mesta. Jag tar dagen lite som den kommer och stressar sällan upp mig i onödan. Det är riktigt skönt när det kommer till skolan och relationer.
  8. Jag är en dagmänniska och gillar att lägga mig tidigt så jag kan få min skönhetssömn och inte vakna allt för sent. Något som är jävligt bra är att mina närmsta vänner här i Umeå är precis likadana (om inte värre)! Om jag tycker att jag varit duktig som har gått upp kl 8 har någon annan varit uppe redan vid halv 7.
Det var faktiskt riktigt kul att skriva 8 sanningar! Tycker ni att dom stämmer in på mig? Nu uppmanar jag alla som läser att göra likadant!

Helgfavorit

Bananpannkaka med blåbärskesella.

Igår testade vi på Les Mills nya pass GRIT Strength. Det är riktigt högintensiv träning under 30 minuter. Svetten rann och idag har jag grym träningsvärk! Vi får se vad jag orkar göra idag..

Baskien!

Igår bokade mamma och pappa en resa till Baskien i Spanien! Sebbe kommer vara där och vänta på oss så det blir nästan hela familjen. Jag kommer knappt ihåg när vi senast var på semester tillsammans. Vi ska resa dit den 31e mars och komma hem den 4e april. Jag hoppas stenhårt på lite varmare väder och sol. Jag börjar bli så blek att jag knappt syns i snön längre.

Men innan Spanien kommer jag hem till Norrköping för lite påskfirande. Den 27e mars tuffar jag in med tåget. Bara 20 dagar kvar till "lovet"!

Fisksoppa och valnötsbröd

Idag har jag pluggat, bakat surdegsbröd och gjort fisksoppa. Maten blev så god!

Vid 7 ska jag på söndagsmiddag hos kusinerna. Ha en fin söndag!

Café Göteborg

Igår var vi på café Göteborg och åt middag. Emma hade "ta 2 betala för 1" kuponger så vi beställde fetaostmackor. Vi fick vänta en och en halvtimme på maten men när den väl kom var det gott. Sen fick vi gratis efterrätt eftersom det tagit så långt tid. Väldigt värt väntan! Det var mysigt att ta det lugnt, bara sitta och snacka och skratta! Perfekt lugn lördagskväll!

Laxburgare

Idag har jag tränat och pluggat. Jag ligger lite efter med plugget eftersom jag jobbade under våra tre inläsningsdagar den här veckan men om jag pluggar lite imorgon med så kommer jag nog ikapp.

Efter träningen lagade jag världens godaste laxburgare med surdegsbröd, sallad och creme fraiche/kesella/vitlökssås. Hur gott som helst!

Nu ska jag byta om för snart ska vi åka till Café Göteborg och äta middag.