Det blir ALLTID som man tänkt sig

För andra gången har jag börjat läsa boken Det blir alltid som man tänkt sig. Jag har lånat den av Emma (i ungefär ett år) och tänkte nu att jag skulle försöka hinna läsa ut den till imorgon, det ser mörkt ut hjärtat.

Boken handlar om att man faktiskt visst kan ta sig dit man vill. Jag har alltid trott på det själv men när man läser en bok om ämnet så blir man lite mer medveten om sina tankar. Idag var jag och sprang i skogen vid Abborreberg. I slutet kom jag ut på grusvägen och tänkte "Jag springer fort fram till cykeln så jag verkligen blir trött". Medan jag sprang tänkte jag även att jag faktiskt rent fysiskt klarar av att springa fort en längre sträcka, det är bara mitt psyke som brukar ge upp. I slutet av vägen blev det lite uppförsbacke och jag tänkte "Nu kanske jag borde sakta ner, min puls slår ju faktiskt väldigt snabbt och det är faktiskt uppförsbacke". Men så tänkte jag på hjärnans kraft och bestämde mig för att inte alls sakta ner farten, istället började jag springa fortare.

Det hela slutade med att jag var svettigare, tröttare och gladare än vanligt. Med lite enkelt motivationssnack med mig själv lyckades jag springa snabbare på slutet, precis som jag bestämt. Hjärnan är jävligt häftig!

Surf/beach bilder från Sri Lanka

Jag har massa bilder från Sri Lanka men tyvärr tycker jag inte att så många blev fina. Kanske beror det på att jag jämför dom lite med Sebbes bilder som togs med en systemkamera.. Men några fina blev det såklart som jag måste visa. Jag börjar med surf/beach bilder!

En av de finaste minnena är från de dagarna vi gick upp innan solen för att surfa. Det kändes så speciellt, som att vi gjorde något hemligt.

Uppuveli

'

Home sweet home

Nu är jag hemma igen. Än har jag bara hunnit fixa med massa tråkiga saker som tvätt och tjata om mina löner som inte har varit på riktigt belopp. Att man alltid ska få för lite i lön. Riktigt jobbigt att hålla på att kriga om sånt.

Vädret är fint i alla fall så jag ska nog dra ut en stund snart. Jag är redan trött på att bara sitta inne. Lite senare idag ska jag överföra alla bilder från semestern. Det är någon konstig inställning på min kamera som gör att jag inte kan kolla på bilderna riktigt ordentligen så det ska bli jättekul att äntligen kunna göra det. Hoppas det blev några fina.

Sri Lanka

Imorse gick vi upp halv 7 för att dra och surfa. Jag har precis fått en två timmar lång massage, druckit king coconut och köpt två perfekt mogna avokados från en lastbil. Hur ska jag kunna återvända till Sverige och kylan igen?

Ella, Sri Lanka

Igår vandrade vi upp till Ella rock i den lilla staden Ella. Först gick vi på tågräls, sen genom bambuliknande snår och tillsist en väldigt brant backe upp. Sista biten var extremt pulshöjande och svettig. När vi kom upp satte vi oss på berget och åt mackor med lång utsikt över dalen. Det är fint att vandra i bergen. Utsikten är värt allt slit.

Vi sov två nätter i Ella. På kvällarna åt vi curry med ungefär 8 olika rätter. Det var underbart gott. Jag ska verkligen försöka lära mig att laga lite fler olika sorters vegetariska currys.

I morse sa jag och Moa hej då till Sebbe och Maja. Vi tog bussen från höglandet och är nu tillbaks i Arugam bay. Här ska jag spendera mina sista dagar innan semestern är slut för den här gången. Badning, surfning, yoga och eventuellt massage står på schemat.

Uppuveli, Trinco

Igår mötte vi upp Moa här i Haputale. Innan dess var vi i Uppuveli, nära Trincomalee. Där hade vi mest semester. Vi badade, dök två dyk och åt god mat. Dyken var sådär. Sikten var mellan 5-8 meter och fiskarna var inte så speciella. Fast jag antar att jag är lite bortskämd från The great barrier reef. Det var i alla fall härligt att dyka igen!

Efter Uppuveli tog vi bussen till Kandy där vi stannade en natt. Vi hann inte se så mycket men det kändes skönt att vara tillbaks till en riktig stad igen. Gårdagen spenderade vi på olika bussar och ett tåg. Det är inte direkt smidigt att resa här i Sri Lanka.

Nu är vi på 1600 meters höjd i Haputale. Idag har vi besökt en tefabrik och trekkat bland teplantage. Vi gick upp på ett berg till utsiktsplatsen Lipton seat. Det tog cirka två timmar och var väldigt jobbigt men utsikten var fantastisk!

Surfing

Nu har vi kommit till vår sista gemensamma natt i Arugam Bay. Vi lagar tonfisk, hemmagjorda pommes och dricker drinkar kvällen till ära. Imorgon ska jag, Maja och Sebbe åka vidare till Trinco där vi ska dyka.

Idag surfade jag, Maja och Moa för sista gången. Vi var uppe i soluppgången. Vädret var perfekt och vi lyckades ta ganska många vågor. Det är fortfarande jävligt svårt att ställa sig upp på brädan men vi märker en klar förbättring efter de senaste dagarna. Jag förstår varför Moa är så fäst vid surfing när jag paddlar i vattnet och ser den rosa himlen över mig. Men surfing är tufft. Vi har alla en massa blåmärken, halsen svider när man fått för många halssupar och Sebbe råkade skära sig på en fena igår så han blev tvungen att hoppa över sista surfingdagen.

Musklerna arbetar, hjärtat slår fortare. Man blir glad när man lyckas ställa sig upp. Men när man skrapas mot sandbottnen och kroppen pryds av blåmärken känns det inte lika vackert. Nu blir det lite mer än en veckas vilning från surfingen. Sen är det bara att (försöka) ställa sig upp på brädan igen.

Krokodiler och Elefanter, Arugam bay

Vi har det fortfarande väldigt bra! Idag var jag och Maja först på morgonyoga (jävligt skönt) och sen på eftermiddagen åkte vi på en tuk-tuk utflykt för att surfa. Tyvärr var vädret jävligt blåsigt och vågorna vilda så jag och Maja låg bara på staranden och läste. I utflykten ingick spaning på krokodiler och elefanter. Krokodilerna såg mest ut som flytande stockar i vattnet men elefanterna såg vi på cirka 15 meters avstånd. En var riktigt stor så Sebbe fick en hel del bra bilder med sin systemkamera. Nu är det sovdags för imorgon ska vi åka och surfa vid 5 på morgonen!

Sri Lanka

Nu är vi äntligen framme hos Moa i Arugam bay! Sammanlagt blev det tre nätter med minimal sömn för min del. Och sista bussen var verkligen bussen from hell! Det tog cirka 7 timmar att åka ungefär 30 mil. Chauffören dunkade musik på högsta volym och vägen var extremt skakig. Jag tror jag glömde nämna att det här var mellan 23-6 på morgonen ungefär.

Vi har alltså vilat en hel del de senaste dagarna men idag gick vi upp 04.15 för att morgonsurfa. Det var riktigt fint att se hur det ljusnade mer och mer för varje minut. Nu har vi precis ätit frukost och snart är det dags att gå hem och vila. Ha det fint!