Choklad cupcakes!

Idag har jag bakat choklad cupcakes för första gången i mitt liv. Jag slog ihop två recept och det blev perfekt!



En halv sats blir ca 9 lite mindre cupcakes och ser ut såhär:

2 matskedar kakao
½ dl kokande vatten
1 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
1 tsk vaniljsocker
50 gram smör
0,75 dl strösocker
1 ägg
ca 70 gram mörk choklad (70 %)

1. Blanda ned kakaon i det heta vattnet och rör tills all kakao är upplöst.
Låt svalna.

2. Blanda mjöl, bakpulver, salt och vaniljsocker i en skål.

3. Vispa smöret och sockret riktigt mjukt med en elvisp, tillsätt ägget. Häll i mjölblandningen och rör tills allt är ordentligt blandat.

4. Hacka chokladen och tillsätt den tillsammans med vattnet med
kakaon. Det gör inget att det är chokladbitar! 

5. Sätt i muffinsformar i en muffinsplåt och fyll dem till 2/3.

6. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 20 minuter.


Till frostingen hade jag ett annat recept, här kommer det:

30 gram smör
2,5 dl florsocker
½ tsk vaniljsocker
50 gram philadelphia
½ msk vatten
0,25 dl kakao

Det är bara att röra ihop alla ingredienserna till frostingen.


Enjoy!


Kommentarer
Ling

Ser riktigt MUMSIGA ut! trots att jag inte gillar choklad så mycket :P Bra gjort Natalie!

2011-07-23 @ 11:13:51


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0