Dharamsala

Dharamsala är en mysig liten stad som ligger vid Himalaya. Det är massa tibetaner (bland annat Dalai Lama) som har flytt hit från Tibet. Här har de tillsammans med indierna byggt upp en egen liten fristad. Det finns bland annat ett museum om Tibet och tibetanska tempel. Här kan de utöva sin religion i fred från Kina.

Först när jag kom hit kändes det som om jag kommit till ett annat land. Det finns så många tibetaner här att det kändes som jag var i Tibet och inte i Indien. Men det var bara en positiv upplevelse eftersom vi hunnit tröttna lite på Indien och den indiska maten. Dessutom bidrar nog alla berg och den grönskan som omger oss till att det känns lite som ett annat land.

Här i Dharamsala har vi mest tagit det lugnt. Jag har yogat, gått på fisk- och hårspa, vart vid ett vattenfall och så har vi ridit på hästar! Dessutom så har vi också lärt oss mer om Tibet. Vi har bland annat besökt museumet och hört en tibetan prata om några tragiska år ur hans liv. Han berättade hur han blivit satt i fängelse på grund av att han varit med i en fredlig demonstration i Tibet och sen hur han blev tvungen att fly från Tibet till Dharamsala. Väldigt intressant!

Nu ska vi snart ta nattbussen till Delhi. Imorgon blir sista dagen i Indien för mig. Det känns ganska skönt att komma hem för nu orkar jag inte vara magsjuk längre!


Kommentarer
Anonym

Hej!Ser fram emot att ha dig "hemma" igen. Önskar att både du och Moa var här och kunde bada tillsammans med mig i Svättsjön.

Många kramar!

2011-07-28 @ 16:12:24


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0