Vi blir kvar!!

Dagens goda nyhet: Jag och Henka blir kvar i Oslo! Idag träffade vi vår nya hyresvärd och i morgon ska vi skriva på vårt första, långa hyreskontrakt! Lägenheten är som sagt väldigt liten men modern! De som bor där nu beskrev det som ett hotellrum. Fast vi har toa och dusch men bara två kokplattor och ingen ugn! Men det känns ändå skönt att vi blir kvar.

Dagens negativa händelse: Det som bara händer på tv hände för mig! Någon åt upp min lunchlåda, eller själva lådan fick jag tillbaka men utan mat. Och då kan man ju tänka att jag måste ha överiskt eftersom jag trots allt arbetar med barn som kanske inte har koll på sina matlådor MEN det var en vuxen som åt upp det!

Någon hade alltså sett den i kylen (min avdelnings kylskåp) och bestämt sig för att äta upp det. Och då undrar jag: förstod personen att det var min mat eller tänkte personen att det var någon unges matlåda? Och åt personen i sådana fall upp maten i hopp om att ungen eller jag inte skulle sakna maten och säga till de andra? Jag är ju trots allt bara vikarie. Men visst sa jag till och visst tyckte alla på dagiset att det var mycket konstigt. Tyvärr hade personen som troligen kunde svara på frågan redan gått hem. Om det inte var så att den andra personen jag jobbade med bröt mot sin religion och åt kyckling som inte var halalslaktat. Jag som hade sett fram emot min lasagne hela förmiddagen blev i alla fall mycket förvånad, arg och lite ledsen. Jävla människor!

I morgon ska Emelie och Ante åka hem till Norrköping för de lyckades tyvärr inte hitta någon lägenhet. Synd för dem men det ska bli skönt att äntligen bli ensamma och förhoppningsvis ta igen lite sömn.

Här kommer en bild på mosken vi bor vid nu. Enjoy!




Kommentarer
Sebastian

Ni är grönlänningar alltså? Synd att lägenheten är så liten, det lutar åt att jag kommer till Oslo nov-dec.

2010-09-23 @ 23:55:15
Marita

Hej!Konstigt det där med matlådan. Kan personen som åt upp din mat ha tagit fel på något sätt??

Roligt att ni fått lgh. Men synd att ni inte har ugn. (Det blir ingen mer lasagne).Henka får väl ta dit sin mikro!!!

Kram!

2010-09-24 @ 10:45:01
moa

Hej!

Natta, jag har ingen ugn. Och en spis med två plattor, men i Sri Lanka är två plattor lyx. I huset jag bodde i förut hade vi bara en.. För att inte nämna att jag inte har en kyl. Och en råttfamilj som levde i köket och alltid käkade av precis allting, men nu är de döda, mohaha. Utan en av ungarna som klarade sig.

Definitivt ingen tvättmaskin (som du antydde i ett mejl) när jag vill tvätta slänger jag alla mina kläder i en hink, öser på tvättmedel och låter det dra några timmar. Om jag är på bra humör öser jag på an laddning från vattenkokaren. Sedan är det "rent". Dessutom städar jag inte så himla ofta, jag fattar varför ingen städar i Indien, det blir ändå skitigt direkt, men om man däremot inte städar håller sig smutsen på samma nivå i veckor.

Jag är lite hyper just nu, drack en stor kopp kaffe för att klara av filosofiinlämningen. Var ute igår och då är jag alltid bakfull hela nästa dag.

Mamma, man kan inte ta någon annas matlåda av misstag. Någon tyckte helt enkelt att det såg gott ut.

2010-09-26 @ 17:53:29
moa

Sjukt fin moské. Har de böneutrop fem gånger om dagen eller finns det någon slags regel mot det i väst? Min moské har böneutrop minst(!) fem gånger om dagen. De första "mornarna" (4.30) vaknade jag alltid men sedan vänjer sig liksom kroppen och man slutar vakna.

Bra att ni stannar i Norge, det finns väl mest arbetslöshet i Sverige. Kanske jag också skulle komma till Norge? Hm. Av någon anledning nu när allt funkar bra i Sri Lanka har jag börjat tänka på äventyr. Och då ser jag alltså inte Oslo som ett äventyr utan spara ihop pengar och åka till Mellan amerika.

2010-09-26 @ 17:59:21
moa

Kul att du skrivit så mycket i bloggen!

2010-09-26 @ 18:00:30


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0