Bokmässan och Liseberg

Nu har jag vart i Göteborg hela helgen med mamma, pappa och Moa. Vi kom till Göteborg ganska tidigt i fredags och mötte Moa på stationen. Mamma och pappa åkte direkt till bokmässan men jag och Moa fördrev istället förmiddagen på stan. Jag köpte två t-shirtklänningar, strumpbyxor och ett linne att träna i. Vid lunchtid gick vi till bokmässan och mötte mamma och pappa för lunch på vårt vanliga sushiställe. Maten var som vanligt väldigt god. Jag ♥ sushi. (Höhö, har kommit på hur man gör tecken)

Efter lunch tog jag och Moa spårvagnen till en stuga vi hyrt i Lisebergsbyn för att lämna packning och hämta entrébiljetter till Liseberg. Eftermiddagen tillbringade vi, utrustade med åkband på Liseberg. Vi åkte en massa karuseller, jag åkte alla dem läskiga men Moa var för feg för två stycken. Trots att vi åkte massa karuseller kom vi tyvärr på att vi faktiskt kände oss för vuxna för Liseberg. Det var inte alls lika kul där som när vi var små. Det kändes inte alls som samma grej att åka karusellerna men det är väl en sån sak man kan växa ifrån. Jag fick inga ordentliga adrenalinkickar i alla fall.

På kvällen gick vi alla till en grekisk restaurang (den vanliga) och åt middag. Maten där är också extremt god. Det är konstigt det där, vi (mamma framförallt) brukar håna folk som gör samma grejer, åker till samma ställen och äter på samma restauranger år ut och år in men när vi kommer till Göteborg gör vi också det. Fast om man har ett vinnande koncept känns det lixom onödigt att förstöra det för att testa andra ställen.

På lördagen gick vi alla på bokmässan. Vi såg massa seminarier det här året. Det blev ingen tid alls i kockhörnan där det finns gratis kockmat och inte heller särskilt mycket tid på nedervåningen där alla böcker finns. Jag och Moa gick bland annat på ett miniseminarie där Cecily von Ziegesar snackade. Det är hon som skrivit Gossip Girl böckerna. Det var det häftigaste seminariet vi var på. Det var på engelska och hon berättade lite hur det gick till när hon skrev böckerna, hur dem ändrat karaktärerna i serien och sånt. Vi såg även en massa fler seminarier, men inte lika minnesvärda. På kvällen käkade vi indisk mat. Vi beställde faktiskt bara vegetariska-, fisk- och räkrätter den här gången så jag och Moa kunde smaka av alla rätterna för en gång skull.  

På söndagen skyndade vi oss till bokmässan för att äta Afghansk frukost. Det fanns bröd, frukt, fetaost, sockerkaka, nudlar med socker på och lite andra grejer där. Det var gott fast nudlarna och det Afghanska téet var lite väl sött. Efter frukosten gick jag raka vägen till ett hälsorum som fanns på mässan. Där kunde man väga sig på en special våg och kolla hälsan på lite andra sätt. När jag skulle väga mig visade det sig att man inte kunde ha strumpbyxor på sig så jag blev tvungen att ta av dem och visa mina håriga, bleka ben. Jag stod lite diskret bakom en blomkruka, fast folk glodde ändå. Haha, det kändes jävligt komiskt. Jag tror till och med att någon sa "nu får du strippa" =P Jag fick i alla fall reda på fettprocent osv. Allt såg normalt ut, vilket i för sig inte är särskilt överraskande.

På söndagen fortsatte vi att kolla på seminarier, bland annat på Hälsoscenen. En kille snackade om boken Den hemlige kocken som han skrivit. I den står det om alla tillsatsämnen som finns i mat. Väldigt intressant faktiskt, det är mer än vad man kan tro. Mamma köpte sedan boken så jag har redan börjat läsa den. Direkt efter lyssnade vi på Annika Dahlqvist som snackade om LCHF. Det seminariet var tyvärr inte så bra för tiden räckte inte till. Men hälsoseminarierna var ändå väldigt intressanta och fick mig faktiskt att vilja bli dietist ännu mer. Efter dem blev vi tvungna att stressa till en annan del av bokmässan där Mia Törnblom snackade om hennes nya bok Så dumt. Den verkar intressant så den ska jag köpa när den kommer ut i pocket. Jag gillar lite tyngre självbiografiska böcker.


Doktor Dahlqvist, bevis till dig Emma =P


En suddig (och mörk) Mia Törnblom.


Dotter och mor

Ett annat intressant seminarium som vi lyssnade på kallades "Man föds inte till man, -man blir det". På det snackade tre av killarna som varit med och skrivit boken Pittstim om hur unga killar har det. I boken finns det olika berättelser skrivna av 15 olika grabbar. Berättelserna handlar om deras upplevelser från livet. Den verkar vara rolig men lite tragisk. Efter det förstår jag lite bättre att killar har det kanske minst lika jobbigt som oss tjejer. Dem har ju också olika "roller" att försöka leva upp till, känner ett behov av att spela macho och så vidare.

Det här året köpte jag inte så många böcker från bokmässan. Det blev bara 3 stycken + en som jag ska ge bort. Jag har fortfarande kvar böcker från förra året och massa tidningar som jag måste plöja igenom så det kändes onödigt med fler. Böckerna jag köpte var i alla fall den första Gossip girl, en chicklit av Marian Keys och en verklighetsbaserad bok som handlar om Anorexia.

Idag har jag vart och tränat med Moa. Jag fick med henne på ett skivstångspass trots att det var en gruppaktivitet och att man måste röra sig någorlunda till musik. Moa har inte direkt någon talang när det gäller att koordinera armar och ben med musik så det såg jävligt roligt ut på uppvärmningen. Det gick verkligen inte att hålla sig för garv när jag såg hennes misslyckade försök att härma alla andra. Jonis är också hemma nu men imorgon ska han till Stockholm för på onsdag drar han till Cuba. Moa däremot ska bo hemma i cirka en månad så det ska bli kul. Efter den här månaden kommer vi inte ses på cirka ett halvår heller. 

Nu ska jag dra, men vet inte om jag ska sova än för jag har bestämt mig (nästan säkert) för att inte gå på matten imorgon vilket betyder att jag har sovmorgon till tio i 11.  


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0