Frankrikeresan

Nu tänkte jag berätta lite om Frankrikeresan.. Eller det blir nog mest bilder och lite text till dem eftersom jag redan berättat halva resan typ.

Det började med att vi tog Ryanairflyget från Nyköping till närheten av Marseille. Vi kom fram sent på kvällen och tog på direkten en taxi till ett billigt hotel som vi bokat innan. Hotellet låg i en industriort och jag tyckte att byggnaden såg ut att passa i en skräckfilm.


Rummet var sunkigt och hade bara ett litet fönster.


Ser det inte lite ut som ett bra ställe att spela in en skräckfilm på?

När vi vaknade på morgonen ville vi ta oss ifrån hotellet så fort som möjligt. Jag var lite sjuk så värmen och väntandet på bussar gjorde att jag kände mig extremt svimfärdig ett tag. Men det löste sig med lite vatten. Vi fick tag på en buss som tog oss till station, där vi bytte till en annan buss som tog oss till Marseille.

Utsikt från stationen i Marseille.

I Marseille åt vi bara mat, tunisiskt och efter det tog vi ett tåg till Cassis.



Vi lade all packning på stranden medan pappa gick och letade hotel. Jag passade på att sola och bada i medelhavet för första gången på två år.


Det var Nice

Pappa lyckades få tag på ett hotel som vi bokade för en natt. Rummet var fint.


På morgonen köpte pappa frukost. Maten var så fint upplagt att jag blev tvungen att ta med en bild. Dessutom är det ju en ganska "typisk fransk" frukost.

På dagen letade pappa upp ett nytt hotel för att det gamla var fullt. Det nya hotellet låg jättebra till. Väldigt nära stranden, strandpromenaden och affärer. Där bodde vi sedan i två nätter.


Vi lyckades däremot stöka ner det ganska fort.

På kvällen gick vi och åt på en fiskrestaurang som flera rekomenderat. Men innan drack vi alkoholfri apertif och åt lite chips.






Vi åt trerätters. Först fisksoppa, sen fisk och tillslut brylépudding.

Det var jobbigt att peta bort alla ben från fisken..

Här kommer lite fler bilder från Cassis.






Det var marknad en morgon





En eftermiddag gjorde vi en liten utflykt till fots till en Calanqe (eller vad det heter). Det var i alla fall ungefär som en fjord sa pappa. Jag tyckte det mest liknade en smal, liten, trång båthamn. Här är lite bilder från vägen dit, därifrån och vägen hem.

    
Jäg älskar "gränder-bilder", fast de här var inte så smala...








Calanqen


Mamsen


Papsen


Det var ganska högt, som ni kanske ser.




Ett badställe vi stannade vid på vägen hem.






Beautiful



På kvällen åt vi fiskmiddag igen.


Jag tog bort huvudena innan jag fotade, för allas bästa :P

Efter tre nätter blev vi tvungna att lämna Cassis på grund av att vi inte kunde få något billigt hotel. Det var mest franska turister där och de passade på att åka dit över helgen så hotellen blev fulla. Istället åkte vi till grannbyn La ciotat, där vi var över dagen.



På kvällen åkte vi vidare till Marseille där vi sov över natten. Jag gillade inte Marseille särskilt mycket för i de delarna vi rörde oss i (vid stationen) var det väldigt smutsigt. Dessutom kändes det som jag skulle bli rånad på kvällen när vi gick och letade restaurang.


Den sidan av Marseille syns i alla fall inte på den här bilden jag tog från hotelfönstret. 

På morgonen åkte vi vidare till Aix och sedan upp till bergen. Vi var framma på kvällen och gick ut och åt. I väntan på maten tränade pappa på att skicka sms, till Sebbe.



Samma kväll fick jag också för första gången sova i ett eget hotellrum. Det kändes jävligt skönt att få sova själv för en gångs skull.


Ganska lyxigt med..

Men det behövde jag för sedan på morgonen, eller vid tolv påbörjade vi cyklingen.


Riktigt pigg blev jag :P




Cyklingoutfit


Ett träd i ett hav av lavender. Lavender är typiskt för provence.


Jag med hjälm. I början tänkte jag och mamma skita i hjälm men det kändes faktiskt läskigt att inte ha det på sig där på vägarna. Bilar åker ju ganska snabbt på landsvägar.


På kvällen var det ganska krångligt att fixa någonstans att bo men en snäll fransk man hjälpte oss. Snubben bodde förövrigt i en lite by som var mindre än 100 meter lång. Det komiska var att byn fanns med på vår (dåliga) karta och såg ut som ett normalstort ställe. Vi trodde därför att det fanns ställen att bo på där men blev ganska snopna när vi kunde cykla igenom byn på mindre än fem minuter. Tillslut fick vi tag på en bondgård som hade bed and breakfast. Bondgården hade även en pool där jag och pappa tog ett kvällsdopp efter en väldigt ansträngande dag.


Innan vi åkte tog bonden en bild på oss alla tre.



Andra cykeldagen åt vi lunch vid en bäck.

         

Cykeldag numer två gick mycket lättare. Vi startade tidigare och cyklade därför när det inte var som allra varmast. Vi kom fram ganska tidigt till nattens boende och fick en chans att ta siesta.



På eftermiddagen gick vi upp på en klippa där det var några hus. På vägen såg vi en häst med två huvuden.
 

Billden blev tyvärr ganska suddig eftersom jag blev tvungen att zoma in ganska rejält.



Vädret i bergen var inte alltid så jättefint. Efter att bilden togs började det åska.

På kvällen cyklade vi cirka 2 kilometer till en annan by för att äta på restaurang. Jag åt världens godaste getostpaj. Det var också den restaurangen som vi alla gillade bäst.  



Sista cykeldagen..




På eftermiddagen lämnade vi tillbaks cyklarna vi hyrt och åkte med buss vidare till en större stad. På kvällen gick vi och åt jättegod vietnamesisk mat. Sorgligt nog var den maten också bland den bästa maten på hela resan. Jag menar komiskt att vi är i frankrike, har provat massa fransk mat men ändå gillar den vietnamesiska bäst.


Till efterrätt beställde vi friterade bananer. Vi förstod att det inte skulle vara någon glass till så vi beställde det med vid sidan om. Vår vietnamesiska kypare tyckte att det var jättekonstigt. Och vi som lixom är så vana vid det efter kinamat..

Nästa dag var det i alla fall sista dagen. Då blev det mest resor. Först buss från bergen, lunch och sedan buss till flygplatsen.

Oj jävlar, det blev ett jävligt långt inlägg. Jag vet att det blev för långt. Haha det är nog inte äns någon som orkat läsa allt. Men nu kan jag ju tänka på att göra lite fler delar till nästa gång.

Sammanfattningsvis kan man i alla fall säga att det var en skön och bra resa. Jag ångrar verkligen inte att jag följde med. Cyklingen var också rolig eftersom jag gillar att träna. Jag tycker dock att det kändes som ett långt träningspass, vilket jag inte har någonting emot. Vi tog det i och för sig ganska lugnt med cyklingen men jag skulle kunna tänka mig att cykla mycket längre och fortare där. Det är en fin helhetsupplevelse med naturen, cyklingen och maten. Ungefär som med skidåkning faktsikt.

Ibland kändes det lite jobbigt att behöva vänta på mamma och pappa i uppförsbackarna när de gick med cyklarna och för att jag klagade över det lovade mamma mig en cykelresa till provence när jag fyller 50. Hon vill att jag ska förstå dem :P Det ser jag i alla fall redan fram emot. Även fast jag verkligen inte vill bli äldre än 18...


Kommentarer
Emma

Haha jag läste hela ;) såklart! Vadå häst med två huvuden? Hahahaha! Hoppas det löste sig med tågen nu Natalie och att du är i Paris eller någon annan stans i SÄKERT förvar när du läser det här (: I LOVE YOU

2008-07-07 @ 18:29:54
URL: http://emni.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0