Självkänsla eller självförtroende?

När jag var på bokmässan i Göteborg hörde och såg jag Mia Törnblom prata om självkänsla och sina tankar. Hon var glad och det märktes att hon kände sig trygg i sig själv. Jag kunde inte låta bli att gilla henne. Mamma köpte hennes bok och jag har nu läst ut den så jag tänkte skriva lite om Mia Törnbloms bok Självkänsla nu!

Jag tycker att den var intressan för jag älskar psykologi och den tar upp olika situationer och tankar. En särskild grej som jag börjat tänka mycket på handlar om självkänsla och självförtroende. Hon förklarar de två som olika grejer och nu tänkte jag återberätta varför.
Självförtroende är när man tror att man kan göra olika saker, uppnå sina mål och så vidare. Men man kanske inte alltid gör det för sin egen skull. 
Självkänsla är mer hur man känner sig. Och när man känner att man själv är värdefull i sina egna ögon.  

Jag tror att det tyvärr är många som har självförtroende men liten självkänsla. Jag tror att det är viktigt med både två men att det är självkänslan som räddar en om man faller.

När jag läste den här boken kände jag att jag inte har så dålig självkänsla för det var inte så mycket jag kunde känna igen mig i. Jag orkade inte göra övningarna vilket kanske var dumt men det kändes inte så nödvändigt.
Om man däremot vet med sig att man har dålig självkänsla eller gillar psykologi så tycker jag att man ska läsa boken, men då ska man också följa den. Även fast jag inte kände igen mig så mycket var den väldigt intressant för den tog upp viktiga situationer och lösningar och sånt. Jag tror att jag har lärt mig en del av den, även fast att jag inte "följde den" så har jag kvar tankarna i huvudet.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0