Filmhelg

Ah, jag sitter bara och segar framför datorn nu, när jag egentligen borde plugga. Jag har inte gjort särskilt mycket i helgen men jag är ändå helt slut. Va kan det bero på?
I fredags i alla fall så gick jag och Orlando och åt på en kinarestaurang. Det var skitgod mat, men godast var ändå efterrätten, friterad banan med glass. Mmm! Efter det hyrde vi en film, Stoned. Den handlar om Rolling Stones och gitarristen Brian Jones död. Jag tycker att den var bra, fast den var sämre än vad jag trode den skulle vara. Det är intressant att se en skildring av en tid och händelser som jag inte visste hade hänt. Dessutom var det mycket bra filmmusik, såklart.

I lördags gick jag först stavgång med mamma och pappa. Vid 1 tiden träffade jag Emelie och vi gick och såg filmen La Vie en Rose. Det har vart filmfestival här i Norrköping så den har sänts under den. Den handlar i alla fall om Edith Piaf och hennes liv. Den filmen tycker jag också var bra, för det var även här intressant att följa hennes liv. Innan visste jag nästan inget om henne, förutom att hon är begravd på Cimetière du Père-Lachaise. Det visste jag för att jag gjorde ett litet franska arbete om den kyrkogården förra veckan. Jag gillade fimen extra mycket eftersom att de snackar franska i den.

Både Stoned och La Vie en Rose är egentligen ganska lika för båda handlar ju om kända musiker som går en tragisk och alldeles för tidig död till mötes. Man ser verkligen deras fall och man vill rädda dem, men det går inte.

Efter filmen fikade jag och Emelie, eller åt en lättlunch. Sen skulle hon iväg och jobba. Jag åkte hem och sen gick jag till Orlando för jag upptäckte att min cykel hade fått punktering! Ah jag blir så trött på alla som slänger glas hit och dit, de måste ju fatta att det varken är bra eller särskilt snällt att göra det. Och hur roligt är det egentligen att slänga glas på marken?

När jag kom fram hade Orlando lagat mat till mig som en överraskning så jag blev genast gladare. Jag sov där och på söndagen såg vi filmen Sicko som Michael Moore har gjort. Den bivisar bara än en gång hur sjuka endel grejer är i USA. Den är också jätteintressant, speciellt om du gillar samhällsproblem. Se den!  

Idag var jag på mitt första LS-möte. LS står för Lokal Styrelse. Det är en grupp på min skola som ska hmm, bestämma eller diskutera olika frågor. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, jag tycker själv att det är lite svårt att veta vad vi ska göra. Det är i alla fall tio lärare och tio elever som sitter där, eller är det nio av varje? Förut var det i alla fall en elev mer än lärarna för att vi elever skulle ha en röst mer. Men på grund av den nya regeringen är det ändrade regler. Det var intressant, oj jag skriver att mycket är intressant, men det är faktiskt det.

Efter skolan vid 7 var jag och tränade spinning, eller A-bike som det står på schemat. Vad är det för skillnad egentligen? Är det någon skillnad? Egentligen hade jag tänkt att springa men det känns så tråkigt att bara springa varv efter varv. Det här var mycket roligare. Nu ska jag sova, eller plugga lite först. God Natt!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0