Surdegsbröd!

Nu har jag bakat mitt första surdegsbröd! Jag fick en surdeg av Linnea som jag har matat och igår var det dags att börja bakandet. Surdegen fick jäsa över natten och idag gjorde jag bröd av det. Brödet blev helt okej. Det blev inte så luftigt men heller inte helt kompakt. Nu är jag inspirerad till att göra fler och bli bättre. Det kanske kan bli mitt sommarprojekt.




Surdegsbröd är dessutom nyttigare än vanligt bröd eftersom det innehåller enzymet fytas som bryter ner fytinsyra som annars hämmar upptaget av olika mineralämnen.


Kommentarer
Marita

Hej! Ser väldigt gott ut. Man ska också hålla sig mätt längre på surdegsbröd. Det ska ha lågt GI-värde, tror jag. Du kanske kan reda ut det hela.

Kramar!

2012-05-30 @ 09:19:47
Natalie

Det stämmer mamma! Bröd med surdeg eller hela korn sänker bland annat ett bröds GI värde. Det var en av grejerna vi hade på vår senaste tenta.

2012-05-30 @ 13:15:45
URL: http://natalieaa.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0