Brand

I natt vid tre tiden vaknade jag av att det brann utanför fönstret. Nyvaken förstod jag först inte riktigt vad som pågick men jag förstod att vi måste komma ut ur lägenheten. Jag sprang ut till Henka som satt vid datorn och skrek att det brann. Han följde med och såg ut genom fönstret medan jag slängde på mig kläder.

En liten sekund tänkte jag på min mobil men sen kom den förnuftiga tanken "skit i den". Någon sekund senare såg jag Henka gräva i ett par byxfickor efter sin mobil och skrek då även till han att vi skulle ut och att han inte behövde den. Under den minuten det tog för oss i lägenheten började även polisen ringa på vår porttelefon. När vi fått på oss skorna sprang vi ut. Något jag själv är ganska stolt över är att jag på nervägen (vi bor tre trappor upp) ringde på allas dörrklockor. Tyvärr var det bara en som verkade fungera.

Väl ute mötte polisen oss och sa att vi skulle gå och ställa oss lite längre bort ihop med våra grannar. Då kände jag min höga puls och känslorna kom fram. Tre brannbilar jobbade med att släcka branden. Eftersom jag inte hade någon koll på klockan vet jag inte hur länge vi var där ute men jag gissar på en halvtimme innan vi kunde gå in igen.

I morse fick jag läsa att det var ett soppförråd eller liknande som hade brunnit och att det även sped sig till en bil i närheten. Branden var troligen anlagd. Det brann vid gatunummer 62 a och vi bor vid 62 c så vi har fönster mot gården där det brann. Enligt tidningen blev cirka 150 personer evakuerade.

Jag vet fortfarande inte vad jag vaknade av men det kan ha varit lågorna som lyste upp rummet, det sprakande ljudet eller en smäll som Henka berättade att han hade hört men ignorerat. Det var i vilket fall som helst riktigt läskigt eftersom jag inte riktigt visste vart det brann. Jag kunde bara se de höga lågorna.

När vi stod och väntade utanför höll jag tummarna för att det inte skulle komma någon ambulans och som tur var klarade sig alla oskadda. Men det var absolut det värsta uppvaknandet jag fått.

En bild tagen från vårt fönster på resterna av branden.


Lägg märke till hur svarta träden är och alltså hur höga lågorna var.



Kommentarer
moa

Hej sis!

läskigt med brand! bra att det inte var värre ändå. Fattar att du blev skärrad Fint att få lite bilder till den dramatiska berättelsen, bra att du (ni) kom ut så snabbt och att du inte stannade kvar som vid jordbävningen...

Hur var Liseberg?

Har du fått visa nu?

På tisdag kommer lisa och jonatan hit och jag plockar upp dem på flygplatsen och vi tar en taxi till arugam bay.

Jag var på en fabrik idag, det såg proffsigt ut, definitivt inget barnarbete, jag köpte 25 toppar för Chintakas pengar. Första köpet på nya "jobbet". Ärligt talat känns det som ett jobb och jag känner mig redan stuck. Hur gör folk?

Anyway, många kramar!

2011-06-10 @ 15:05:02
Emma

Men fy vad läskigt! Vilken tur att ni är oskadda och imponerande att du ens tänkte på att ringa på dörrklockorna, det visar bara vilken underbar person du är! KRAM

2011-06-13 @ 15:34:31


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0