I'm done!

Det spöregnar ute. En perfekt dag att vara ledig eller... arbetslös på. Ja ni såg rätt. Arbetslös. Jag sa upp mig igår! Jag tillsammans med de andra tjejerna på mitt jobb har funderat på det ett tag. Men jag visste aldrig att det skulle gå så fort. Jag trodde jag skulle behöva slava en månad extra på grund av uppsägelsetiden, eller bara för att vara schysst och låta han hitta någon ny.

Igår när jag och Ling skulle byta pass kom chefen och ville snacka med oss. Han berättade att vi skulle börja stänga klockan sex vilket givetvis fick mig att fråga hur det skulle bli med våra arbetstimmar som redan nu bara är sju timmar per dag. Han sa att vi skulle få jobba helger och jag sa att jag inte ville jobba kvar om jag skulle jobba så lite. Han blev skitsur för att han tyckte att jag avbröt honom och så ville han inte berätta färdigt. Ling fick gå hem, han gick iväg och kom tillbaks några minuter senare. Då kunde han fortsätta prata och sa någonting om att vi kunde jobba varannan helg. Men han hade ingen aning om det skulle bli en eller två dagar per helg. Han hade alltså inte tänkt igenom det alls. Han sa som han brukar att han lätt kan hitta andra som vill jobba där och jag sa att jag kan hitta ett jobb som passar mig bättre med.

Nu är bara problemet kontraktet. Där står det ju att han ska dra en vecka av min lön, "upplärningsveckan". Jag frågade självklart om det igår och han sa rakt ut att han skulle göra det och jag sa att jag då skulle försöka kontakta något som skulle se till att jag fick min lön. Det var ganska komiskt faktiskt för jag sa "är inte det olagligt" och han sa "då får du kontakta ........" Men jag kommer inte ihåg vad punkterna betyder så det måste jag leta rätt på idag! Kom gärna med tips! Hur långt ska jag dra det här? Jag vill inte gärna behöva gå till rätten med det men jag har ju faktiskt rätt till den där lönen! 

Idag tänkte jag börja med att gå till Nav (Norges motsvarighet till arbetsförmedlingen) och fråga vad de tycker där. De borde ju ha tips för sånt! Så håll tummarn och önska mig lycka till!


Kommentarer
Marita

Hej! Lika så bra att du slutade där. Om det var i Sverige skulle det vara fackförbundet Hotell- och resturanganställdas förbund som hade drivit din sak. Det finns säkert någon motsvarighet i Norge. Men du måste vara medlem. Och sedan är frågon om de kan göra så mycket med tanke på att du har skrivit på det där kontraktet. Jag vet inte om det kan anses vara ogiltigt....Lycka till med nästa jobb!

2010-08-26 @ 13:45:22
Anonym

Tja!

tråkigt att du är arbetslös, jag vet inte heller om du kan göra så mycket,även om du hotar med skattemyndigheterna kanske han inte tar dig på allvar. Och skattemyndigheterna får nog många tips från bittra föredetta arbetare... Hoppas du hittar ett nytt bra jobb, hur länge ska du stanna egentligen?

Köp biljett till Sri lanka för även om jag inte får mer 3 månaders visa får man alltid 1 månads visa när man anländer.Inga problem. Jag är här om ni kommer hit.

kram

2010-08-30 @ 10:14:07


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0