Giftermål

Jag känner mig bättre nu. Jag tog tempern förut idag fast jag hade ingen feber och nu mår jag nästan precis som vanligt. Bara lite tröttare kanske. Ingen sjukdom att räkna med, så nu kan jag förhoppningsvis fortsätta säga att jag inte varit sjuk på över ett år. Peppar, peppar ta i träd. På kvällen blev det i alla fall en lång fikastund med Fani, Disa, Julia och Sofia på Skafferiet. Det var mysigt, as usual och det lyste upp min tid lite i det här gråa vädret. 

Fikan fick mig också att tänka lite mer.. Sofia är väldigt kristen (jag har gått i samma klass som hennes kristna bror) och hon berättade att hon har kompisar som ska gifta sig, två par som båda är i 18-22 års åldern. Jag tycker att det är väldigt skumt att gifta sig när man är så ung eftersom det känns som man borde uppleva så mycket mer innan man gifter sig, om man överhuvudtaget ska gifta sig. Oftast är det folk med stark tro på religioner som gifter sig så unga och nu funderar jag på varför man gifter sig så tidigt. Kanske beror det på att man känner sig skamsen av att vara i en relation utan att vara gift. Det är ju ofta så att religioner förespråkar giftermål och de som är ihop utan att vara gifta kanske känner sig slampiga annars. Religioner tvingar nog människor mer eller mindre till tidiga giftermål. "Det är ju så det alltid varit". Ush jag hatar när gamla, dåliga grejer inte försvinner. Religion för ofta med sig så mycket dåligt.

Jag menar inte kan man väl veta så säkert i så tidig ålder att man vill vara med en särskild person resten av livet. Nu för tiden i vår västvärld tror jag inte att man kan känna sig så säker, eller det är nog inte vanligt i alla fall. Alla skillsmässor borde väl ha gjort människor mer osäkra? 

Eh jag vet inte jag flummar, men dagens fråga blir: Varför gifter man sig så tidigt?


Om jag någon gång gifter mig ska det vara när jag är ganska gammal och har levt med personen i väldigt många år. Giftermål känns inte som en viktig grej för mig men det beror troligtvis på att mamma och pappa inte är gifta och de lever fortfarande med varandra. Man klarar sig bra ändå lixom.

Det känns som jag vill ha ut mer av det här ämnet men jag kan verkligen inte koncentrera mig nu. Kanske blir det en del 2? Haha närå, men jag vet att jag verkligen inte har fått med alla orsaker till tidiga giftermål.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0